אבן שמוט

איך לנקות טאבון בצורה יעילה וטובה?

אין שום ספק כי השימוש בטאבון יכול להביא לתוצאות מצוינות – מאחר שהטאבון עשוי מאבן מיוחדת שנקראת אבן שמוט, הרי שניתן להכין בעזרת הטאבון לא מעט מאכלים נהדרים, וכבר ידועה התרומה המיוחדת של אבן שמוט לפיצה, לסמבוסק, פיתות, ולמאפים מיוחדים נוספים. השאלה הגדולה היא מה אנחנו יכולים לעשות כאשר לאחר השימוש בטאבון הוא מלוכלך במיוחד? איך ננקה אותו בצורה יעילה? הנה כמה טיפים אשר חשוב לדעת בנושא.

 

הדרך הנכונה לניקוי הטאבון

  • מתי לנקות? – נתחיל בכך שלא תמיד חובה לנקות את הטאבון! יש מי שחושב שצריך למשל לנקות אבן שמוט לפיצה, כי אחרי שהכנו את הפיצה, נותרו עדיין לכלוכים שונים ששינו את צבע הטאבון. שינוי בצבע של הטאבון הוא שינוי אסתטי בלבד שלא משפיע על איכות הטאבון, ואפשר להמשיך ולהשתמש בו כרגיל, ועדיף לא לנקות אותו לחינם. לעומת זאת, אם נותרו שאריות של שומן ושל גבינה קשה שלא יורדים – אז מגיע הזמן לנקות.
  • כיצד לנקות? – יש שתי דרכים לנקות טאבון באופן כללי, ולנקות אבן שמוט לפיצה בפרט. דרך אחת שנחשבת לבטוחה הרב היותר היא עם חומר קשיח במיוחד ויבש – כמו למשל צמר פלדה. היתרון בצמר פלדה זה שהוא חומר חזק מאד ומחוספס, שיכול להסיר גם לכלוכים קשים. במקרים הללו מעבר לשפשוף של אבן השמוט לא צריך לבצע משהו מיוחד, ופשוט משתמשים היטב בצמר הפלדה כדי לנקות את המשטח.
  • ניקיון עם מים – יש מקרים שבהם צמר הפלדה לא יהיה מספיק כדי לנקות את הטבון, ובמיוחד כשצריך לנקות אבן שמוט לפיצה. האם אפשר להשתמש במים? תלוי. כמות מסוימת של מים שחודרת לתוך האבן עלולה למעשה להזיק לה באופן בלתי הפיך. לכן, יש להשתמש בכמות מתונה של מים, לדאוג לייבוש איכותי ואטי מאד של האבן, ולחימום הדרגתי בלבד! אחרת התוצאה תהיה סדיקה של האבן ואף פיצוץ שלה – ואתם לא רוצים להגיע לכך.

 אבן שמוט

החלפה כל כמה שנים

לעתים תגיעו למסקנה שכל כמה שנים כדאי להחליף את המשטח של הטאבון, מכיוון שלא ניתן לנקותו ללא שימוש מאסיבי במים. עם זאת, אם מקפידים על ניקוי קבוע ומתון, הרי שהסיכויים הם קטנים שתגיעו למצב כזה.