כיצד לנקות בתי תפילין?

הניקיון הוא חלק בלתי נפרד מהשמירה על ערכת תפילין. עם זאת, חשוב להבחין בין הניקיון של רצועות העור, הניקיון של הבתים עצמם והניקיון של הטלית או הציצית. לכל אביזר יש הנחיות הלכה אחרות בעזרתן מבצעים ניקיון יעיל.

את העור כדאי לנקות עם סמרטוט לח. תפקיד הסמרטוט הוא להוריד את האבק והלכלוך המצטבר על העור. יש להמתין עד שהעור מתייבש לחלוטין ולאחר מכן למרוח קרם לחות, משחת נעליים או קרם שומני אחר. הקרם מגן על העור ומונע תפיליןהצטברות של לכלוך נוסף. גם תחליב לניקוי רהיטי עור יכול לעזור בניקוי תפילין. כאן הדגש צריך להיות על שימוש בתחליב ולא בתרסיס, המשמש גם בתור מנקה וגם בתור מרכך.

 

מדוע להתייעץ עם מומחה לתפילין?

במידה ונוצרים בציצית חורים מעש, אין דרך לפתור את הבעיה אל רק למנוע את הישנותה. אפשר לרסס על טלית תכשיר הדברה נגד עש אך לברר קודם על התאמתו לבדים. במקביל, רצוי להתיעץ עם רב או מומחה בכל מקרה של התלבטות. הניקיון של הערכה מורכב מיסודות הלכתיים שונים והוא מושפע גם מגישות הנבדלות אחת מהשנייה. אלו הבדיקות העיקריות שמומלץ לבצע:

  • בדיקת הפרשיות
  • בדיקת נזקים לכתב או לקלף
  • בדיקה האם נפגעו חוטי הציציות
  • חידוש בתים או הצבע השחור של העור

מומחה יכול לעזור ולהמליץ על שיטת ניקיון המתאימה לערכה ולסוג הבד, העור והפריטים הנוספים. במידה ונמצאים בחו"ל או שלחילופין אין מומחה בסביבה, ניתן לפנות לבית חב"ד מקומי. אין לפתוח בתי תפילין לבד וצריך כל הזמן לבדוק נזקים חיצוניים הפוגעים בתקינות הערכה.

מבחינת תדירות, כדאי לבצע את הניקיון מדי מספר שבועות או לפי צורך ספציפי. יש לשמור על פריטי התפילה בתוך ערכה סגורה ובמקום יבש.