איך לנקות רצפת פרקט? מספר טיפים

רצפת הפרקט הינה רצפת עץ נהדרת אשר מתאפיינת בהמון יתרונות – הן פרקטיים והן מבחינה עיצובית. לדוגמא, רצפת פרקט מעץ אל מול רצפת דק מעץ קל הרבה יותר לניקוי ואף שורדת למשך תקופה ארוכה יותר בעקבות שכבת הגנה אשר יש לרוב רצפות הפרקט.

אך למרות היותה של רצפת הפרקט רצפה אמינה, מעוצבת אשר שורדת לתקופת זמן ארוכה יחסית, איך ניתן לשמר אותה למשך תקופה ארוכה יותר? בין עם הניקיון לבין תפעול כללי של הרצפה, מה מותר ומה אסור?

כאן אנו נתן כמה טיפים עיקריים בכל הנוגע לניקיון רצפת פרקט וגם כמה טיפים כללים בכל הנוגע לשימור הרצפה.
איך לנקות פרקט

הכירו את רצפת הפרקט שלכם

אמנם הדבר לא בהכרח יביא לדייט שלא תשכחו, אך הוא בהחלט עלול לחסוך לכם כמה מפגשים עם קבלנים בכל הנוגע לחידוש הרצפה. רצפות הפרקטים הינן רצפות אשר משתנות רבות אחת למיניה, ישנן רצפות פרקט מעץ מלא, עץ חלקי, נקיבי הפרדה בין כל קרש, וכאלו אשר הינם מורכבים משכבה שלמה ואחידה של עץ. הכירה את הסדקים שיש לכם ברצפה והימנעו מהתעסקות מיותרת באזורים הללו. לגבי טיפול נכון ואופני תיקון נסביר בהמשך, אך החלק העיקרי הוא שתהיו מודעים לתכונות ולאופי המגוון של ריצוף פרקטים מעץ ולמינציה.

הפרקט לא אוהב הרבה מים

רצפת הפרקט אמנם ניתנת לשטיפה באמצעים המתבססים על מים, אך כלל לא מומלץ לבצע שטיפה באמצעות כמויות גדולות של מים (סגנון ה'דלי מים ולגרוף החוצה'). בפרקט נוצרים במהירות רבה סדקים מיקרוסקופיים אשר רק מתרחבים וגדלים עם הזמן, סדקים אלו לא ניתן לראות בעין ואף לא להרגיש בזמן הניקוי, אך הסדקים הללו הם בדיוק הסיבה בה המים יעשו נזק – המים יחלחלו לאט לאט דרך הסדקים הללו, ירחיבו אותה ויפגמו בעץ אשר נמצא תחתיהם בו זמנית. השיטה הטובה ביותר לניקוי פרקטים הוא באמצעות מטלית רטובה ותנועות עדינות, מומלץ לטאטא תחילה בכדי לא לגרור חלקיקים גדולים וחדים עם הסחבה.

כתמים שונים

בגלל שלא מומלץ להשתמש בכמויות של מים בעת ניקוי הפרקטים, מומלץ לנקות את הכתמים בהקדם האפשרי טרם הספיקו להשתקע בפרקטים. נגבו עם מגבון לח במידה והכתם כבר מיובש, או עם מטלית לחה ואז שפשוף עדין עם מטלית יבשה עד להסרת הכתם.

חומרים להימנע מהם

מומלץ מאוד להימנע מחומרים חומצתיים ושומניים בעת ניקוי הפרקט. החומרים החומצתיים (כגון כלור או כל חומר ניקוי אשר מבוסס חומצה) בקלות יפגמו בשכבת הלקה המגנה על העץ אשר הוא רצפתכם, ללא שכבה זו, העץ יהיה חשוף והרצפה תתלכלך במהירות רבה מאוד תוך זמן קצר. חומרים שומניים מצד שני לא בהכרח יהרסו את הרצפה, אך הם יגרמו לחוסר נוחות לא נורמלי בכל הנוגע להליכה על הרצפה, הרצפה תהיה שמנונית ויהיה קשה מאוד להיפתר מהשמנוניות באופן יעיל שלא יפגום ברצפה.