איך מנקים מרזב

איך מנקים מרזב?

ניקיון יסודי יכול למנוע הצטברות של לכלוך ובוץ בתוך מרזבים. את הניקיון מבצעים לקראת החורף ולאחר תקופת הגשמים, אך חשוב לא פחות להכיר את השלבים הנכונים ולהקפיד עליהם.

תעלה או צינור המשמשים לאיסוף וניקוז נוזלים נקראים בעגה המקצועית "מרזב". בעזרת התעלה או הצינור אוספים את מי הגשמים ומוליכים אותם מהגג והלאה, אך הדרך הנכונה והטובה ביותר לנקות אותם היא להקפיד על מספר שלבי מפתח.

כך מנקים מרזב:

א. זיהוי סוג המרזב – בשלב הראשון כדאי לשים לב להבדלים בין תעלה פנימית וחיצונית. תעלה פנימית חבויה בתוך ארגזי רוח מעץ או אלומיניום, בעוד תעלה חיצונית עשויה נחושת, אלומיניום או פח מגולוון ותלויה סביב הגג על ארגז העץ או על הקיר החיצוני. אחרי שמזהים את סוג התעלה קל יותר לבחור את שיטת הניקוי המתאימה.

ב. פינוי עלים ולכלוך גס – בשלב השני אוספים עלים יבשים ולכלוך גס אל תוך שקית. הפינוי של העלים והלכלוך מקלים על העברת הנוזלים בתוך הצינורות והתעלות, כמו גם על מניעת נזקים בלתי הפיכים. פינוי לכלוך ועלים לא דורש מאמץ פיזי וניתן לשלב אותו עם עבודות ניקיון יסודיות יותר.

ג. הרחקת יונים – כדאי לנצל את ההזדמנות ולהתקין אמצעים להרחקת יונים. רוב הלכלוך המצטבר בתוך התעלות מגיע מנוכחות של יונים וציפורים. לאחר הרחקת יונים קל יותר לשמור על תעלות נקיות ולמנוע האיך מנקים מרזבעברת מחלות. היתרון של הרחקת יונים בא לידי ביטוי בתוצאות לטווח ארוך, בעוד החיסרון הוא שיש צורך בהזמנת אנשי מקצוע. לא ניתן להתקין אמצעים להרחקת יונים באופן עצמאי ויש גם סכנה בעלייה לגג.

ד. ניקוי מתחת לקולטי שמש וסביב חלונות הגג – הלכלוך העיקרי המצטבר על הגג כולל לשלשת יונים ועלים. את הלכלוך הזה אפשר לנקות בעזרת מטאטא, כדי למנוע מצב בו הגשמים הראשונים יורידו את הלכלוך אל המרזב ולאחר מכן יגרמו לסתימה חמורה.

 

מה אסור לעשות במהלך הניקיון?

יש גם דברים שחשוב להימנע מהם כאשר מנקים את התעלות והצינורות. לא מומלץ לנקות מרזב בעזרת צינור מים לדוגמא, בגלל שכך לא רואים את התקלות עצמן. בנוסף, השיפועים מקשים על הניקיון והלכלוך לא יורד עד הסוף. הפתרון הוא להתחיל בניקיון מהחלק העליון של הגג, לטאטא את הלכלוך ולהעביר אותו מטה לתוך המרזב. לאחר מכן משתמשים במברשת מאסיבית וגדולה כדי לאסוף את הפסולת לשקית או דלי.

לאחר גמר הניקוי יש לוודא שהצינורות לא סתומים. אפשר לעשות זאת על ידי שפיכת 1 ליטר של מים לתוך חור הצינור, ולוודא שרוב המים זורמים למטה. אם מתגלות סתימות ניתן להזמין אנשי מקצוע ולבצע ניקיון יסודי. אפשרות אחרת היא להחליף ולחדש את התעלות הישנות או לדאוג לציפוי פנימי של הצינורות שיוצאים מתוך הגג.

 

המאמר באדיבות חברת אורנים מרזבים http://www.marzev.co.il