ניקוי הרכב

איך לנקות כתמי קורוזיה וחלודה ברכב

חשיפה לסביבה, מגע בחומר אחר וגם סביבה חומצית או בסיסית במיוחד יכולים לגרום נזקים בלתי הפיכים לרכב. במאמר הבא נסביר כיצד כדאי לנקות את הרכב ונביא טיפים להימנעות משיתוך

קורוזיה נקראת בעברית "שיתוך" והיא באה לידי ביטוי בתהליך כימי והרסני בחומר. תהליך זה נובע משורה ארוכה של גורמים. ברכב לדוגמא עלול התהליך להיות תוצאה של מגע בחומר אחר כמו חמצן, או לחילופין הימצאות בסביבה חומצית או בסיסית. הדוגמא המוכרת ביותר של התהליך מחיי היום יום היא חלודה: תחמוצת ברזל הנוצרת כאשר ברזל בא במגע עם אוויר, חמצן ולחות לאורך זמן. הופעת תחמוצת הברזל מואצת בנוכחות מים והיא קיימת בחלקים שונים של הרכב.

חשוב מאוד להקפיד על כללי הבטיחות כאשר מבקשים לנקות את הרכב. לא משנה באיזה מצב הוא נמצא ומה גודל הכתמים, כללי הבטיחות קריטיים גם למי שמחזיק בניסיון משמעותי בסוג כזה של ניקיונות. רצוי להשתמש בכפפות וציוד מגן ולהגיע עם הרכב למוסך בכל מקרה של בעיה בלתי צפויה.

טיפול במצבר, בקורות רצפת הרכב ובשלדה

על מנת למנוע את תהליך השיתוך ולנקות כתמים של תחמוצת הברזל כדאי להכיר את ההבדלים בין האיזורים השונים בשל הרכב. להלן טיפים עבור ניקוי כל חלק בצורה ייעודית:

א. מצבר – הטיפול במצבר הוא חלק בלתי נפרד מאחזקה קבועה של הרכב. חשוב לדאוג כל הזמן שיהיו במצבר מספיק מים מזוקקים. יש לבדוק את המצבר אחת לתקופה ולוודא את מפלס המים. המטרה היא לגרום למים מזוקקים לכסות את רשתות העופרת.

מבחינת הניקיון עצמו, רצוי להשתמש במים רגילים רותחים ובמברשת עם שיער קשה. לאחר ניקוי וייבוש הקטבים כדאי להתיז חומר מונע שיתוך או למרוח את המצבר בגריז או ואזלין. תהליך השיתוך פוגע במצבר ובמוליכות של נעלי הכבל המחוברות לקטבים. עוד מונע השיתוך פעולה רצופה וטעינה של המצבר במהלך הנסיעה.

ב. קורות רצפת הרכב – הבעיה עם קורות רצפת הרכב היא שאי אפשר לנקות מהם את כתמי תחמוצת הברזל בעזרת שפשוף או אפילו ניקוי חול. הגישה אל קורות הרצפה מוגבלת לחלוטין ולכן הפתרון היחיד הוא חומצת מלח. חומצה זו משאירה אחריה שטח ברזל נקי ואפור, אך מיד עם תום הניקיון יש לשטוף את האיזור ולייבש ולשמן אותו כהגנה עד הצביעה.

ג. שלדה – אפשר להשתמש בשורה ארוכה של מוצרי מירוק והברקה עבור שלדת הרכב. גם חומרי מיגון, אטימה וכלי יישום יכולים לעזור להגן על השלדה. עם זאת, חשוב לטפל לא רק בבעיה אלא גם לזהות את המוקד. יכול להיות שכמויות גדולות של כתמי תחמוצת הפחמן נוצרות בשל רטיבות, טפטופים או נזילות.

לסיכום, הסרה של כתמי חלודה הנוצרים ברכב כתוצאה מתהליך שיתוך אפשרית כל עוד שומרים על הכללים הנכונים.