איך מנקים כסא גלגלים?

שמירה על היגיינה בסביבה של נכים ובעלי מוגבלויות מחייבת שימוש בשיטות ניקיון מתקדמות. במאמר הבא נציג את השיטות הללו ונביא טיפים לניקיון יעיל, מהיר ונוח

כסא גלגלים הוא אחד המתקנים החשובים ביותר עבור נכים ובעלי מוגבלויות, אולם גם הוא זקוק לניקיון תקופתי. ניקיון מן הסוג הזה מאפשר לשמור על ההיגיינה של הכסא ומונע נזקים בריאותיים, שחיקה ובלאי. הניקיון יכול להתבצע או על ידי הנכים בעצמם או על ידי בני המשפחה ומטפל סיעודי.

איך מנקים כסא גלגלים

הנה כמה טיפים שעוזרים לנקות את הכסא:

–          השתמשו בחומרי ניקיון ייעודיים

–          נקו כתמי מזון ושתייה במהירות ולפני שהם נספגים בכסא

–          העדיפו מטלית יבשה או לחה לצורך הסרת כתמים

–          הבחינו בין ניקיון מושב עשוי עור לבין ניקיון מסגרת עשויה מתכת, אלומיניום או פלדה

–          בדקו את תקינות הגלגלים ונצלו את הניקיון כדי לרסס ולשמן אותם

–          נסו לשאוב שערות או לכלוך מהגלגלים עם כלי דק וחד או באמצעות מברג

–          נצלו את היכולות של שואב אבק כדי להגיע לתחתית המושב ולאיזור החיבור עם המשענת

את הניקיון של הכסא מבצעים אחת למספר ימים או שבועות, או בהתאם לצרכים ספציפיים של קשישים וגבלי מוגבלויות. תדירות הניקיון תלויה גם באופי השימוש בכסא, בהצטברות הבלאי או בשחיקה שלו.

כללי מפתח עבור ניקוי יעיל

הדבר החשוב הוא לבצע את הניקיון באופן יסודי ולהקפיד על מספר כללי מפתח:

א. הוראות יצרן – לכל כסא יש הוראות יצרן אחרות. הוראות אלו מתחשבות בסוג הכסא, בחומרי הגלם מהם הוא מיוצר, בבד, בגלגלים וכן הלאה. הוראות מפורטות מקלות על תהליך הניקוי ומונעות נזק בלתי הפיך. יש לזכור כי הכסא הוא ציוד עזר חיוני ויקר ולכן לא כדאי לדלג על הוראות היצרן גם במהלך ההפעלה השוטפת וגם במהלך הניקוי.

ב. אופי השימוש – יש בעלי מוגבלויות ונכים הבוחרים להשתמש בכסאות גלגלים רק בתוך הבית. במקרה כזה קל יותר לבצע את הניקוי ואין צורך בשימוש בחומרים מיוחדים. עם זאת, נכים השומרים על מידה גבוהה של עצמאות יכולים לצאת עם הכסא ולחשוף אותו לנזקי אבק, לחות וכתמים. בכסאות אלו מומלץ להשקיע לפחות מספר דקות מדי שבוע לצורך ניקיון יסודי.

ג. חומרי ניקיון – כאמור, הבחירה בחומרי ניקיון היא חלק בלתי נפרד משמירה על ההיגיינה של הכסא. קראו היטב את ההנחיות המופיעות על גבי התוויות והשוו בין חומרים שונים. התייעצו עם אנשי מקצוע מתחום הניקיון, השתמשו במידע המופיע באתרי אינטרנט ובדקו את החומר בפינה נסתרת של הכסא.

לסיכום, לא כדאי להקל ראש בחשיבות של ניקיון כסאות גלגלים. כסאות אלו משמשים בעלי מוגבלויות בכל הגילאים, הם יעילים בתוך הבית ומחוצה לו והם אחראיים במידה רבה על איכות החיים של נכים.