מצבות

איך מנקים מצבות?

מצבות חשופות לשמש ולכן הן דורשות חידוש ותחזוקה. הנה כמה טיפים שיכולים לסייע בניקוי שלהן:

א. נזקים באבן – מומלץ להזמין אנשי מקצוע כדי להתגבר על סדקים, תזוזה של אבנים או כתמים קשים המלווים בהופעת עובש ופטריות. אלו נזקים שקשה להעלים עם חומרי ניקוי רגילים. תהליך העבודה על האבן כולל בחירת חומרים לפי סוג חומרי הגלם, תיקון ואיטום סדקים וליטוש של פני השטח. נזקים באבן דורשים גם מריחת סילר בשתי שכבות ולבסוף מריחת וקס להגנה מפני פגעי מזג האוויר.

ב. נזקים בכיתוב – את רוב הנזקים הנפוצים שמצטברים על הכיתוב ניתן לנקות באופן עצמאי. על מנת לעשות זאת יש לצבוע מחדש את האותיות, ללטש שכבה דקה של האבן ולהסיר את הלכלוך. זו האופציה המומלצת למצבות בהן האותיות חרוטות ועמוקות מספיק. לחילופין, במשטחים שבהם האותיות בולטות לא ניתן לבצע ליטוש.

ג. החלפת אבני גיר בלוח גרניט – רוב הפתרונות לניקוי עמיד של מצבות כוללים החלפה של אבני גיר ישנות בלוח גרניט. זו הפעולה המומלצת לחידוש ולטיפול בנזקים שנגרמו לכיתוב. עם זאת, אין צורך להחליף את כל גוף האבן אלא רק את הפלטה העליונה. הסיבה לבחירה בלוח גרניט היא העמידות של חומרים אלו גם לאחר חשיפה רצופה לשמש.

מצבות

טכניקות לתחזוקת לוחות אבן

ניקיון של לוחות אבן לעיתים קרובות מקל על התחזוקה ומונע את הצטברות הנזקים, הלכלוך והעובש. בשביל הניקיון הזה תצטרכו להשתמש בהרבה מים ולשפשף עם מברשת רכה או אפילו מברשת שיניים. כדאי לשפוך על האבן סבון או דטרגנט בעל חומציות נייטראלית, אך חשוב לא פחות להימנע מצמר פלדה או ברזלית. כלים נוספים בהם לא מומלץ להשתמש הם מברשות קשות, סכינים, כלים ממתכת, חומרי ניקוי חומצתיים ואקונומיקה או חומרי איטום.

כדאי להתייחס לסוג האבן שממנה עשויות מצבות וכך לבחור את חומרי הניקיון המתאימים. במידת הצורך ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע, שמכירים את התחום ואת מאפייני האבנים. ניקוי מקצועי אחת למספר שנים יחסוך הרבה מאמץ וגם ימנע עוגמת נפש מקרובי הנפטר.