מה מאפיין חולה ניקיון?

המושג חולה ניקיון מתאר אדם אשר אינו יכול לסבול אף רמה של לכלוך, ריח רע, פסולת, אבק או כתמים. אדם כזה יפעל במהירות ובאינטנסיביות, ולא יירגע עד שהאיזור יחזור להיות נקי ומבריק. על פי ההגדרה הזו, ניקיון הוא לא רק מצב של היעדר לכלוך אלא גם פעולה בעלת חשיבות בריאותית ופסיכולוגית. למעשה, לא מעט מחקרים מצביעים על קשר בין פעולות ניקיון לבין טיפול עצמי.

יש מספר תחומים בהם חולה ניקיון יכול להביא לידי ביטוי את הצרכים שלו:

א. ניקיון של סביבת המגורים – זהו התחום המוכר והפופולארי ביותר. בניקיון של סביבת המגורים הדגש הוא על שטיפה במים עם סבון או חומרי ניקוי ייעודיים, אחת למספר ימים ובמקרים קיצוניים גם אחת למספר שעות. מטרת הניקיון של סביבת המגורים היא השגת שקיפות בצורה מהירה ככל האפשר. על מנת לנקות את הבית מבצעים מספר פעולות פשוטות, משתמשים במים ומשפשפים את הרצפה עם מטאטא מיוחד.

ב. ניקיון הגוף – בניגוד למה שנהוג לחשוב, אדם המוגדר בתור חולה ניקיון לא מסתפק רק בניקוי של סביבת המגורים. הוא מיישם את תכונותיו המיוחדות גם על הגוף, מתקלח מספר פעמים ביום, מחליף בגדים ללא סיבה, ומבצע טקס ניקוי מורכב ומסועף. יתרה על כך, אנשים אשר מבצעים פעולות של התנקות בתדירות גבוהה ובאופן כפייתי עשויים להיות מאובחנים בתור לוקים בהפרעה טורדנית-כפייתית.

ג. ניקיון אקולוגי – בשנים האחרונות החלו חולי ניקיון להצטרף אל מגמות של ניקיון אקולוגי. כאן הדגש הוא על ניקיון של הסביבה, בעיקר בחופי ים, מדבריות, אתרי טבע, שמורות סגורות וכדומה. תיעול של דחפים אל עבר ניקיון אקולוגי נחשב חיובי מאוד, ולכן רופאים מעודדים אותו.

איך ניתן להפוך את הניקיון למקור פרנסה?

הדרך הנכונה להתמודד עם מחלת ניקיון היא לנסות ולארגן סדר יום חדש. אפשר להתחיל עם הקצאת מספר שעות בשבוע לצרכי ניקיון, להמשיך עם צמצום של הזמן, ולסיים באימוץ תחביבים חדשים. מעבר לכך, לא מעט אנשים שסובלים ממחלות דומות הופכים את הניקיון למקור תעסוקה ופרנסה. בצורה כזו חולי ניקיון מצליחים לממש את הרצונות שלהם מבלי לפגוע בסביבה.

עבודה בניקיון נחשבת כיום לאחת העבודות הבלתי-מקצועיות השכיחות ביותר בעולם המערבי. התחום משרת לקוחות במגזר הפרטי, העסקי והציבורי, וכולל בין היתר את העבודות הבאות:
– ניקיון בתים ובניינים
– רחיצת רכבים
– שטיפת כלים
– ניקוי חלונות של גורדי שחקים
– ניקוי רחובות- סיעוד

לא רק גברים ונשים ממעמד נמוך עוסקים בעבודות ניקיון. עבודות אלו הן הבסיס של חברה מסודרת ויציבה, ולעיתים קרובות הן מהוות מפלט עבור אנשים עם בעיות ניקיון קשות. על כל פנים, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע במקביל להופעת תסמינים של הפרעה כפייתית, ואין להקל ראש בנושא.